Jeugdvoetbal beleidsplan

Jeugdvoetbalbeleidsplan 2014 -2019

In de bovenstaande link kunt u het  jeugdbeleidsplan van vv Melissant inlezen. Dit plan stippelt de koers uit die v.v. Melissant de komende vijf jaar (2014-2019) wil varen. Voor een beleidsplan is een termijn van vijf jaar vrij kort. Toch is deze keuze vrij logisch gezien de ledengroei van de afgelopen jaren. Het is niet meer dan logisch om medio 2019 een pas op de plaats te maken en na te gaan of de ingeslagen koers daadwerkelijk aansluit bij de doelstellingen die v.v. Melissant nastreeft. Dat kan terzijnertijd leiden tot een nieuw beleidsplan, maar ook tot alleen een actualisatieslag. Dit beleidsplan start met het benoemen van de uitgangssituatie: de stand van zaken op het moment dat dit plan is geschreven (April 2014). Vervolgens wordt beschreven hoe dit plan tot stand is gekomen en welke doelstellingen ermee worden nagestreefd. Bij het jeugdvoetbal staat het opleiden van jeugdvoetballers centraal. De term “opleiden” heeft vele dimensies. Een daarvan is de wijze waarop spelers worden geselecteerd en toegewezen aan de juiste teams. Uiteindelijk gaat het om de spelvreugde op elk niveau. Daar hoort een juist selectiebeleid bij, maar ook bijvoorbeeld het opleiden van trainers en het volgen van “wetmatige” voetbalprincipes. De club v.v. Melissant vraagt om een goede organisatie, met duidelijke verantwoordelijkheden in ieder organisatieonderdeel. Maar ook de vulling van die organisatie – de werving en het behoud van voldoende vrijwilligers – wordt in dit plan verder uitgewerkt. In een afzonderlijk hoofdstuk wordt ingegaan op de communicatie binnen de club. In het afsluitende hoofdstuk worden tenslotte de randvoorwaarden voor de effectieve uitvoering van dit jeugdvoetbalbeleidsplan beschreven. Dit beleidsplan is een gezamenlijk product van het hoofdbestuur en jeugdcommissie.