"IETS TE STRAKKE SHIRTJES, OVERVLIEGENDE BALLEN EN TRAINERS DIE ZELF INVALLEN: LANG LEVE DE VIJFDE KLASSE"

22 maart 2023 19:00

Een artikel uit het AD - REGIO SPORT door Maurits de Liefde (20-03-2023)

Welke ploeg mag zich de eerste kampioen van de heropgerichte vijfde klasse noemen? Die vraag is nog open nadat kanshebbers Melissant en SCO’63 gelijkspeelden (1-1). ,,Laatst had de tegenstander geen wissels, toen moest hun trainer invallen. Dat is wel gek.”

,,Het is afwachten of de scheidsrechter op tijd is. We weten niet of het doorgaat”, klinkt er om 14.05 vanuit de bestuurskamer van SCO’63. Hoewel de wedstrijd SCO’63-Melissant om 14.30 aanvangt, is het twijfelachtig of het duel doorgang vindt. En zo ja? Hoe laat dan? Als de arbiter arriveert, overheerst er vreugde over diens fitte gestalte. ,,Eindelijk iemand die het tempo bij kan benen. Vaker heb je op dit niveau de scheidsrechter aan je hand als je het hardst schreeuwt. Dit is een teken dat de wedstrijd serieus wordt genomen.”

SCO’63-Melissant is niet zomaar een potje: het is dé topper in 5C. De afdeling is sinds dit seizoen in district West II weer in het leven geroepen. De almaar toenemende onderlinge krachtsverschillen waren voor de KNVB de reden voor de herintrede van deze kelderklasse. Deze zijn er weliswaar nog steeds, maar ze lijken grotendeels overwonnen.

,,Het is een tijdje geleden dat we allemaal zo gemotiveerd waren. Elke training is er 20 tot 25 man, terwijl er vroeger juist meer afmeldingen waren bij trainingen als we het slecht deden”, vertelt Jacob van der Spaan, aanvoerder van Melissant, over het huidige seizoen. Daarin doet Melissant in tegenstelling tot de voorbije jaren mee om de bovenste plaatsen. ,,Het maakt het allemaal wel wat leuker als je vaker wint.”

Aan inzet is er geen gebrek aan de Plaatweg. Naast de Spijkenisserbrug geven beide ploegen alles en uit het fanatisme zich meermaals in duels en uitlatingen jegens de scheidsrechter. In de slotfase loopt het enigszins uit de hand en moet SCO’63-speler Jamal Abdalla zijn frustraties bekopen met een rode kaart .,,Een beetje de grenzen opzoeken kan soms geen kwaad in zo’n wedstrijd”, bagatelliseert Earl Starke enkele uitspattingen.

De aanvoerder van SCO’63 wil zo snel mogelijk terug naar de vierde klasse. Ondanks het stempel ‘kelderklasse’ vindt hij het niveau van de vijfde klasse niet lager dan het niveau waarop hij vorig seizoen acteerde. ,,Het is eigenlijk het voormalige rechterrijtje van de vierde klasse, alleen maak je soms wat gekkere dingen mee. Laatst speelden we tegen DRL terwijl zij geen wissels hadden. Toen moest hun trainer invallen. Dat is wel gek.”

Hoogstaand is de wedstrijd zeker niet. Rondom de kraker worden voornamelijk stereotypen bevestigd die aan aan de vijfde klasse kleven. Zo vliegt er tijdens de warming-up de wedstrijdbal van het aangrenzende veld meermaals het hoofdveld op, moet Eder Lopes zich in een aangrenzend doel wringen om de uitgeschoten bal terug in het veld te gooien en bij sommige spelers zit het shirtje wel erg strak.

,,Het is allemaal tegen FC Bal Op Het Dak”, weet Van der Spaan maar al te goed. De aanvoerder van Melissant schaamt zich er niet voor. ,,Het is gewoon ons niveau. Bovendien is het leuker om in de vijfde klasse bovenin mee te doen dan in de vierde klasse te voetballen en zelden te winnen.”

Klik hier voor het nieuwsbericht op AD.nlSCO-MEL.jpg