'LEON MIJNDERS: MELISSANT DAT IS GEWOON MIJN DORP EN MIJN CLUB'

24 maart 2023 19:15

Een artikel op VoetbalRotterdam.nl van Tijmen Gotzenberger in gesprek met Leon Mijnders (24 maart 2023)

02 februari 2023 kreeg Leon Mijnders uit handen van voorzitter Ad Kruimer de oorkonde waarop staat dat hij behoort tot de leden van verdiensten van VV Melissant. Die oorkonde kreeg hij niet voor niets, want de oud-voetballer van Melissant doet nog veel dingen bij de club waar hij begon met voetballen. VoetbalRotterdam sprak erover met hem.

Vier verschillende clubs
“Toen ik vijf was ben ik bij Melissant gaan voetballen, maar dat is niet de enige club waar ik gespeeld heb. Ik ben op mijn zeventiende bij Nieuwenhoorn gaan voetballen, daarna heb ik ook nog bij Stellendam en NTVV gespeeld met tussendoor een paar jaren Melissant. Bij Nieuwenhoorn speelden we hoofdklasse, bij NTVV eerste klasse en bij Stellendam tweede klasse. Het niveauverschil tussen deze clubs en Melissant was erg groot, maar ik heb het altijd hetzelfde benaderd, dus dat je wel serieus bezig bent met je sport.”

Assistent-trainer
“Dit jaar ben ik samen met Arco van der Spaan assistent-trainer van hoofdtrainer Johan Nagtegaal, met beide heb ik een zeer goede band. Dit jaar is het dan voor het eerst officieel dat ik assistent ben, maar eigenlijk ben ik er altijd wel bij geweest. Ik train ook nog vaak mee en vorig jaar heb ik zelfs nog vijf wedstrijden meegedaan in het eerste. Dat is natuurlijk niet zoals het hoort, maar soms moest het wel eens als we te weinig man hadden. Dit jaar is daar eigenlijk geen sprake van de trainingsopkomst is erg hoog, meestal hebben we wel meer dan 25 man en dat is voor een kleine vereniging als Melissant erg veel denk ik.”

Werkzaamheden Melissant

“Ik doe eigenlijk nog van alles bij Melissant. Als wij vrij zijn dan voetbal ik graag mee met een ander team, verder haal en breng ik de tenues, als Judith er niet is dan doe ik de verzorging en af en toe train ik een ander elftal. Al met al doe ik veel verschillende dingen.”

Seizoen 2022/2023
“Melissant staat er op dit moment goed voor, denk ik. We doen goed mee in de vijfde klasse, de trainingsopkomst is hartstikke goed en we hebben een idee hoe we moeten voetballen. Het belangrijkste blijft dat het altijd gezellig is, maar als je traint dat het dan wel serieus is en dat gaat op dit moment super, vind ik. Veel trainers doen vaak veel te moeilijk denk ik, als je zorgt dat de sfeer goed is en iedereen iets voor elkaar over heeft, dan haal je al snel het beste uit de groep.”

Hoogtepunten bij Melissant
“In het seizoen 1998/99 toen ik nog zelf voetbalde promoveerden we na een overwinning op Alexandria’66 naar de derde klasse. Verder ben ik ook als trainer van Melissant een keertje kampioen geworden van de vijfde klasse dat was in het seizoen 2008/2009. Heel dat seizoen hadden we geen wedstrijd verloren, maar toen verloren we de kampioenswedstrijd. Gelukkig verloor toen de nummer twee ook waardoor we alsnog kampioen werden.”

Dieptepunten met Melissant
“Eigenlijk heb ik niet zoveel dieptepunten meegemaakt met Melissant. We zijn weer gedegradeerd uit de derde klasse, maar dat was in mijn ogen onnodig. Dat seizoen speelden we dertien keer gelijk en wonnen we maar twee keer, dat had dus achteraf gezien ook heel anders kunnen lopen.”

Individuele hoogtepunten
“Met Nieuwenhoorn ben ik een keer kampioen geworden en met Stellendam ben ik vier keer top drie geëindigd in de tweede klasse. Verder vond ik de wedstrijden met het Flakkees elftal erg leuk en bijzonder. Tegen het Feyenoord van Ronald Koeman waren er geloof ik 6000 man, ook speelden we toen nog tegen FC Utrecht en tegen Excelsior.”

Waardering voor vrijwilligers
“De mensen die ik van Melissant in het zonnetje wil zetten zijn degene die er ook niet voor betaald krijgen. Bijvoorbeeld Nel Pieterse de wasvrouw, Kees van Dam die zit in het bestuur en doet heel veel voor de voetbal wat de meesten mensen niet weten, verder heb je nog meer gasten zoals Wim Kievit, Peter van Putten, Abdul Kallan, Ad Buys en dan vergeet ik er pas nog een paar. Dat zijn allemaal gasten die vaak op het complex zijn en de kleedkamer dan schoonmaken et cetera. Voor zulke mensen heb ik altijd wel enorm veel waardering. Pasgeleden ben ik benoemd tot lid van verdiensten, maar ik denk dat deze mensen dat ook wel verdienen.”