Gerenommeerde tegenstanders in geschiedenis v.v Melissant!

7 september 2018 21:30

In het voorjaar van 1949 werd het 1e elftal van Melissant kampioen van Flakkee. Er was een beslissingswedstrijd tegen Goeree 1 voor nodig. Deze wedstrijd werd gespeeld op het terrein van 'Concordia' van Flakkee. Melissant zegevierde met 2-0 en men waagde hierna de stap naar de "overkant".

Vanaf dat moment zat Melissant in de lift. Van 1 jaar in de 3e klasse RVB, 2 jaar in de 2e klasse RVB gespeeld en vervolgens 5 jaar in de 1e klasse RVB promoveert Melissant in het seizoen 1957/1958 werd voor het eerst in de historie naar de 4e klasse KNVB (Koninklijke Nederlandsche Voetbal Bond), om na 2 seizoenen weer te degraderen. Het verloren gegane terrein werd echter gelukkig binnen een jaar weer herwonnen.

Het seizoen 1960/1961 werd dus weer een hernieuwde kennismaking met de "grote Bond". Acht seizoenen lang werd er gespeeld in de 4e klasse KNVB en vervolgens 7 jaar in de 3e klasse KNVB. Voorwaar geen kleine prestatie. Er was namelijk in de begintijd in de 3e klasse alleen de 2e klasse daar nog boven, zodat dus in de 1 na hoogste afdeling van het zaterdag voetbal werd gespeeld. Melissant heeft zich in die periode een grote en goede naam verworven in de voetbalwereld. Overigens had ze zich dat daarvoor ook al, want toen de elftallen van de 1e klasse RVB nog mochten meedoen aan de KNVB beker, kwam Melissant dikwijls ook heel ver, zelfs 1 keer tot in de kwartfinale. In juni 1958 werd uiteindelijk thuis verloren met 2-4 van Ter Leede uit Sassenheim, welke destijds in de 2e klasse KNVB speelde (tegenwoordig Hoofdklasser).

In de periode 1949-1975 waren ploegen als Heerjansdam, Rijsoord, Sportlust, GJS, Oranje Wit, VVGZ, Die Haghe, Heinenoord, Capelle, Jodan Boys, Zwaluwen, Spijkenisse, 's Gravenzande,  ASWH, Scheveningen, Katwijk, Barendrecht, veelvuldig tegenstander van  Melissant in de RVB en KNVB competities.

Wat al jaren werd gevreesd gebeurde daarna, de aanvulling van onderaf was te gering. Het was niet vol te houden in de hogere regionen en het degradatiespook kwam om de hoek kijken. In 2 jaar tijd degradatie naar de RVB afdeling. Ook het voetballen kent zijn ups en downs en node moest Melissant zich daar dan ook bij neerleggen.

Een aantal tegenstanders uit die tijd (1949-1975) zijn nu tegenwoordig (2018-2019) terug te vinden in de 1e klasse, Hoofdklasse, Derde Divisie en zelfs Tweede Divisie. Melissant speelt daarentegen in de 4e klasse...

(klik op foto om te vergroten)